Elektromobil je automobil na elektrický pohon. Jako zdroj energie využívá akumulátor, který musí být před jízdou nabit. Právě dlouhá doba potřebná k nabíjení, nižší dojezdová vzdálenost a vysoká cena jsou velkou nevýhodou těchto aut.
Vize, že bude elektromobil dostupný pro každou rodinu, je ta tam. Vlna nadšení proběhla ještě před hospodářskou krizí, a projevila se především v Americe. Podnikatelé, kteří očekávali rychlý zisk, však obvykle zkrachovali. Odbyt elektromobilů se k dnešku nepřehoupl ani přes 250 000 kusů. A to je tedy hodně málo.
Ovšem dnes, kdy nás straší klimatickou katastrofou, je dost často nasazení elektromobilů příkazem, a tak většina evropských automobilek pod hrozbou vysokých sankcí usilovně pracuje na jejich výrobě. A tak se vyrábí a vyrábí, otázkou ovšem zůstává, zda někdo bude drahá auta kupovat.
V České republice se sice rozjíždějí různé dotace a podpory, ovšem zájem o ně je stále velice malý. Životní náklady u nás stále rostou, hospodářský růst je také velice křehký, nové registrace vozidel sice mírně rostou, ale 80% vozů je stejně firemních. Rodin a domácností, které by si mohli dovolit koupit nové auto, stále ubývá.
A aby státní podpora v prodeji elektromobilů skutečně pomohla, musela by zlevnit každý vůz o půl milionu korun. U nás se ale spíše opatrně rozdává pomoc v drobných, což vede k tomu, že samotný program spolyká peníze a zaměstná úředníky. A výsledky budou chabé a pomohou hlavně bohatším lidem.
Bohužel ale touto cestou se Česká republika chystá vydat, aby formálně splnila alespoň nejnižší nařízené cíle. Důkazem toho jsou právě schválené dotace pro státní organizace, obce i kraje. Tyto dotace činí 200 000 korun na PHEV a 50 000 korun pro vozidla na CNG. Tento program vyjde na sto milionů korun, ale bohužel nevyřeší nic kromě bodů pro ministerstvo životního prostředí.